Uw eerste race dag

Okee, u heeft alle voorbereidende stappen doorlopen en nu is het zover: u gaat zich op de online webshop van DNRT inschrijven voor uw eerste racedag! Doe dat lekker op tijd, want soms loopt het vol en bovendien krijgt u tot 4 weken voor de racedag een leuke korting. Denk er wel aan ook een transponder te huren, dit kunt u aangeven tijdens uw inschrijving via de genoemde DNRT site. Zonder transponder kunt u niet deelnemen aan een DNRT racedag want deze legt tijdens de racedag uw rondetijden en positie vast.

Enkele dagen voor de wedstrijddag wordt het tijdsschema voor de betrefende race gepubliceerd op de DNRT site, de Sportity app, via e-mail en in de BMW Compact Cup WhatsApp. Op dit tijdschema kunt u zien hoelaat onze klasse aan de beurt is.

De dag zelf begint doorgaans lekker vroeg, want vóór de Technische keuring meld u zich aan bij de wedstrijdsecretariaat van de DNRT waar u uw racelicentie moet tonen (zorg er dus voor dat u die bij de hand heeft), een briefje krijgt voor de keurmeesters en de u toegekende transponder ontvangt. De transponder klikt u in de houder (die plakt u op het rechter achterraam) die u erbij krijgt.
Vervolgens moet de auto gekeurd worden door de Technische Commissie (TC). Keuren kan meestal vanaf 7:00 uur of in de avond vóór de racedag (zie hiervoor het tijdsschema). U geeft het van de wedstrijdsecretariaat ontvangen keuringsbriefje af aan de keurmeester, samen met het “Logboek Technische keuring” wat bij de auto hoort. Als uw auto goedgkeurd is zal de keurmeester een keursticker voor de betreffende race op uw voorruit plakken. Mocht uw auto afgekeurd worden dan zal de keurmeester aangeven wat er aangepast dient te worden. Met wat geluk heeft u nog net de tijd om dit voor de eerste rijbeurt van die dag te te doen en de auto nogmaals voor keuring aan te bieden. Pas als de auto bij herkeuring goed bevonden wordt mag u rijden.

De eerste rijdersbriefings (verplicht!) beginnen om 8:00 uur. Iedere raceklasse heeft zijn eigen rijdersbriefing. Let dus goed op hoe laat de briefing voor de BWM Compact Cup is. Vervolgens kan het zijn dat we al om 9:00 uur als eerste klasse aan de beurt zijn om onze training/kwalificatie te rijden. De ochtend kan dus best druk zijn, want tussendoor moet u zorgen dat de auto afgetankt is, oliepeil en bandendruk op orde zijn, en de racekleding om het lijf zit. Het kan ook zijn dat we pas later aan de beurt zijn en dan is er wat meer tijd om alles te regelen.

Dit lijkt allemaal een beetje hectisch, maar uw cupgenoten gaan u daar zeker bij helpen dus schroom niet om vragen te stellen als iets niet helemaal duidelijk is! Daarnaast blijft u op de hoogte via onze rijders-WhatsApp én via de Sportity app. Vaak staan we met onze cupauto’s in een aantal pitboxen of op de paddock bij elkaar (wordt meestal via de rijders-WhatsApp geregeld) dus u staat er niet alleen voor.

Uw eerstvolgende meters op de baan zullen tijdens de training/kwalificatie zijn. Eindelijk! U gaat uw Compact voor het eerst opwarmen en over de baan jagen voor een snelle rondetijd. In tegenstelling tot die trackday laatst rijden er nu opeens heel veel andere Compacts om u heen, gezellig! Maar ook wel druk… u komt ogen te kort maar hopelijk let u goed op en kijkt u regelmatig in de spiegels om contact met snellere deelnemers te vermijden. Binnen de DNRT en zeker binnen de BMW Compact Cup is het racen met respect voor elkaar en elkaars materiaal een essentieel uitgangspunt. Mocht u in uw enthousiasme uw rijderskwaliteit te hoog inschatten en over de schreef gaan, dan zult er er zeker op aangesproken worden door de wedstrijdleiding en de cupcoordinatoren. Niet om te zeuren of te straffen maar wel om u verder te helpen in uw ontwikkeling en groei als coureur. Kwestie van wennen en veel racekilometers maken!
Tip: Probeer eens achter een snellere deelnemer aan te rijden, te kijken wat die heer of dame anders doet dan u, en uw skill level zal een steile leercurve laten zien. U zult na die eerste kwalificatie waarschijnlijk uitstappen alsof u de 24 uur van Le Mans achter de rug heeft; de kop is eraf maar de lol nog lang niet! U gaat uzelf en de auto voorbereiden op de eerste staande wedstrijdstart…

Rood-rood-rood-… lichten uit!