Laatste nieuws

Pinksterraces 2025 – Nat en glad!

DNRT

Bericht van de DNRT: https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=1329318088657567&id=100047381660800&rdid=i7gGtA9qmiVWRKxj#



Jordi Blok laat zien waarom hij de beste van 2024 was!

Zaterdag 24 mei 2025 stond alweer de tweede ronde van het BMW Compact Cup kampioenschap op het programma. Na 3 spectaculaire races tijdens Pasen bracht ook het tweede event spanning en sensatie! Jordi Blok opende de dag met de snelste tijd. Hij was met een 2.04.534 net iets sneller dan Bas Visser. Winnaar van Pasen, Paul de Prenter, pakt P3.

De eerste race begint droog, maar dit zal niet lang duren. Blok heeft de beste start, terwijl de Prenter P2 overneemt van Visser. Blok en de Prenter trekken samen en gat. Niet veel later begint de regen te vallen en is het de Prenter die een fout maakt. Blok neemt weer over. Maar onder de natte omstandigheden is de Prenter de snelste en wint hij race 1. Race 1 die finisht onder code rood na een harde crash van Bart Bernasco. Blok wordt tweede, Visser wordt derde.

Bij de tweede race is de baan inmiddels behoorlijk nat. Jordi Blok merkt dit gelijk bij de start. Zijn Compact heeft te veel wheelspin en verliest direct vier plaatsen. Ook Poleman de Prenter glijd direct de run-off op bij de Tarzan en verliest nog meer plaatsen. Bas Visser neemt P1 over. Halverwege de ronde is het Ursem die P1 overneemt. Ook Blok komt weer naar voren. Wie naar achteren valt is de Prenter. Met technische problemen valt hij uit en wordt 31e. Ursem en Blok hebben rondenlang een prachtige strijd voor P1 waar het uiteindelijk Ursem is die wint. Blok wordt tweede en Coos Schouten wordt derde.

De derde race wordt vooral de show van de Prenter, die vanaf P30 naar P2 weet te rijden. Na de race krijgt hij nog een kleine straf, waarmee het P4 wordt, maar wat een indrukwekkende wedstrijd van de Prenter. Blok wint de derde race, voor Kelvin Ursem en Bas Visser. In het dagklassement wint Jordi Blok voor Kelvin Ursem en Bas Visser.

De volgende BMW Compact Cup race vindt plaats op zondag 6 juli 2025. Wij hopen dat de auto’s van Bernasco, de Breejen en Noordhoek er dan ook weer bij zijn. Wij wensen hun veel succes in de opbouw van de auto’s.

Paasraces 2025 – Goed gevulde seizoensopener BMW Compact Cup.

DNRT
Van de DNRT website:
https://dnrt.nl/goed-gevulde-seizoensopener-bmw-compact-cup/

Na een winterpauze van 153 dagen mochten de Compacte achterwielaandrijvers eindelijk weer de baan op. Compact was het startveld allerminst, met 34 auto’s stond er weer een flink veld cupauto’s klaar om met elkaar de strijd aan te gaan. En gestreden werd er! Zoals inmiddels een bekend beeld is, waren er wederom een aantal nieuwe rijders aan de start verschenen die zich mochten meten aan een zeer gevarieerd deelnemersveld. Deze variëteit aan ervaren en nieuwe rijders, van jong tot oud, resulteerde zoals altijd in mooie gevechten op de baan.
In de kopgroep waren het de inmiddels al iets meer ervaren jonge, fanatieke snelle coureurs die net als voorgaand seizoen snelle tijden mochten noteren met kleine onderlinge marges. Er werden geen kadootjes gegeven, en er werd veelvuldig van positie gewisseld in de kopgroep bestaande uit Paul de Prenter, Kelvin Ursem, Jordi Blok en Bas Visser.
Ook in het middenveld werd er flink gestreden en woedde er een felle maar faire strijd om te top 10 plaatsen achter de kopgroep. In deze groep zit een mix van jonge talenten en ervaren routiniers die deur aan deur om elke meter en positie streden, ondanks dat een podiumplaats niet haalbaar was. Door de verregaande gelijkheid van de cupauto’s vormden zich klassieke ‘cup slipstream treintjes’ waar, als een rijder daaruit gereden werd, hij prooi werd voor de rijders daarachter die loerden op een kans om hem ernaast te zetten bij de Tarzanbocht of de Hans Ernst chicane.
Doordat deze groep qua rondetijd binnen een seconde reed, leidde het maken van een stuurfout of een onsuccesvolle inhaalpoging vaak tot positieverlies of de noodzaak om te gaan verdedigen om de positie te houden. Dit is het mooie aan het racen in de BMW Compact Cup: doordat het veld zo dicht op elkaar zit is het, naast het plannen van een aanval, nodig om tactisch te zijn om niet achteruit te gaan in het veld in plaats van vooruit.


Na de races waren er veel blije gezichten bij de coureurs, en niet alleen voor de dagwinnaars. Alle rijders hebben weer een geweldige dag op de baan gehad waar ze elke minuut in de volle strijd zaten. Of ze nu in de voorste of in de achterste tien reden, iedereen heeft het druk gehad met de strijd voor elke meter en ieder punt. Voor de inmiddels in traditionele getale aanwezige toeschouwers die de Paasraces bezochten was het veelvuldige close racing een feest om naar te kijken. Cup racen op zijn best!

Compacte Nieuwsbrieven nu beschikbaar op de site

De Compacte Nieuwsbrief kwijt? Kan je hem niet meer vinden in je e-mail?
Op de BMW Compact Cup website zijn de laatste nieuwsbrieven nog eens rustig na te lezen.

Klik in het menu op “NIEUWS” en vervolgens op “Compacte Nieuwsbrieven”.
Er verschijnt een dropdown menu waar je nieuwsbrieven van de afgelopen jaren terug kunt vinden.

Het prille begin

Inmiddels bijna 28 jaar geleden, in 1997, werd de BMW Compact Klasse geboren. Met door BMW geleverde auto’s in een bescheiden cup-trim kon je toen voor een kleine dertigduizend gulden een nieuwe BMW 318Ti Compact aanschaffen.

Dat is in euro’s nog geen 14.000… Je kreeg dan een auto zonder kenteken, maar met een M-onderstel, en ietwat minder geluidsisolatie.

Er zijn toen een stuk of twintig auto’s geleverd, en hieronder zie je maar liefst dertien auto’s aan de start in 1997. Met wisselende aantallen zijn de Compacts sinds het begin een vast onderdeel geweest van het DNRT programma, met inmiddels meer dan 50 rijklare Compacts in de cup. Er is in de loop der jaren wel wat  veranderd aan zowel het circuit als aan de auto’s. Van BMW Compact Klasse naar BMW 318Ti cup, B18, en nu BMW Compact Cup. Wat gebleven is: de populariteit van het racen met de BMW Compact en de gezelligheid onder de rijders!